Estimat alumnat, pares i mares, companys i companyes docents i qualssevol usuari curiós, us done la benvinguda al meu blog com a docent d'Educació Física. Per ací podreu vore xicotetes mostres significatives sobre la meua tasca. Disfruteu i espere que us agrade!
Tasca 5. JOCS MODIFICATS
Obtén l'enllaç
Facebook
X
Pinterest
Correu electrònic
Altres aplicacions
Els jocs modificats són jocs globals que recullen l’essència d’un i la forma de jocs esportius estàndar, l’abstracció simplificada de la naturalesa problemàtica i contextual d’un joc esportiu que exageren els principis tàctics i redueixen les exigències o demandes tècniques dels grans jocs esportius (Peiró i Devís, 1997 citat en López, 2007). Així mateix, es classifiquen segons la proposta de Ellis (1983). Es tracta de quatre formes distintes que agrupen els jocs amb estructura i lògica interna similar:
1) Jocs de blanc i diana
2) Jocs de bat i camp
3) Jocs de camp dividit o xarxa i mur
4) Jocs d’invasió
Font: juegosdeportivos.online
D’aquesta manera, els jocs modificats presenten les següents caraterístiques: se situen entre el joc lliure i l’esport; tot i que presenten regles d’inici, aquestes poden modificar-se; mantenen l’essència de cada esport; no estan subjectes a cap institució esportiva; allò que compta és participar sense importat l’habilitat física, doncs es redueixen les exigències tècniques; es redueix la competitivitat i el material a utilitzar no és molt car ni elaborat.
PER QUÉ INTRODUIR-LOS EN EDUCACIÓ PRIMARIA?
Són molts els beneficis que ens ofereixen aquests tipus de jocs durant l'etapa d'Educació Primària. Com que no es basen en una perfecció tècnica, sinó més bé en la tàctica i la inclusió, són una proposta prou interessant a tindre en compte en les nostres programacions. Algunes de les moltes aportacions d'aquestes activitats lúdiques són una major participació de l'alumnat, l'element coeducatiu (perquè constitueixen una bona ferramenta per desmuntar estereotips de gènere, reducció de la competitivitat i augment de la diversió, major paper actiu de l'estudiant i la facilitat d'obtindre el material a utilitzar. (Devís, 1992).
A continuació, us presente uns exemples de propostes per al curs de 4t de Primària de cada tipus de joc modificat:
Com considere que és important seguir i tenir en compte unes pautes per dissenyar jocs modificats, ací us deixe un audiovisual del canal de Youtube de David Gutiérrez molt didàctic en el qual s'explica com elaborar un joc de blanc i diana de forma eficaç:
BIBLIOGRAFIA:
Devís Devis, J i Peiró Velrt, C. (1997). Nuevas perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados. INDE. Barcelona.
Devís, J. (1992). Bases para una propuesta de cambio en la enseñanza de los juegos deportivos. Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. INDE, 141-159.
Ellis, M. (1983). Similarities and differences in games: a system for classification. Congreso Mundial de AIESEP. Roma
López, A. (2007). La iniciación deportiva en la enseñanza primaria: los juegos motores modificados. Ensayos (22), 127-151. Recuperat de Dialnet-LaIniciacionDeportivaEnLaEnsenanzaPrimariaLosJuego-2591551.pdf
rafaeleducacionfisicasagra. (20 marzo 2010). El Juego de la Pelota Canadiense [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://rafaeleducacionfisicasagra.blogspot.com/2010/03/el-juego-de-la-pelota-canadiense.html
M’agradaria destacar d’aquesta entrada les taules i fitxes de sessions, crec que estan prou completes i la part final de les modificacions em pareix una idea excel·lent. Com ve exposes els jocs alternatius són molt beneficiosos i la seua pràctica als col·legis comporten beneficis físics, socials i ètics.
VIVIM LA PILOTA DES DE DINS El passat dimarts 27 d'octubre de 2020 vam tindre la sort de poder asistir al trinquet de la UPV, on un dels nostres docents de l'assignatura, Daniel Martos, ens havia preparat sis parades (tres en l'interior del trinquet i tres fora) en cadascuna de les quals vivenciàrem una modalitat de pilota. Així mateix, vam formar grups de quatre persones i ens va disposar a cadascún dels grups en una parada per tal d'anar practicant la tasca. Seguidament, al cap d'un temps determinat, rotaríem a la següent de manera que al final de la sessió tots els grups haurien realitzat totes les parades. En primer lloc, m'agradaria destacar l'organització que va tindre Dani. No és fàcil que, en temps de COVID, un grup d'alumnes d'una altra universitat puga assistir a les instal·lacions d'un altra facultat diferent per realitzar activitats de classe. No obstant això, la pilota és un joc en el què no s'està massa en contacte de forma es...
Amb un context educatiu que requereix cada vegada més innovacions i creativitat per parts dels docents, cal anar actualitzant-se i descobrint (en el nostre cas com a docents d'Educació Física) nous esports i/o jocs modificats per inclourse en les nostres sessions. Així doncs, us descobrisc avui un joc alternatiu el qual les meues companyes de grup de treball i jo anem a desenvolupar en una unitat didàctica: el lacrosse. Tal vegada molts de vosaltres sou fanàtics (com jo) de la sèrie Teen Wolf , en la qual el protagonista, Scott, és un jove jugador d'aquest esport. La sèrie s'ambiente en Amèrica, el lloc d'origen del lacrosse, aleshores no és extrany identificar una presència aclaparadora d'escenes on juguen partits, entrenen, etc. No obstant, tot i que jo ja n'havia sentit parlar, no sabia exactament la logística interna del joc ni, sobretot, quins beneficis didàctics pot aportar al meu futur alumnat. Aleshores, vaig decidir investigar i, la veritat és que em va...
NO ENTRENES TANT , QUE NO PAREIXERÀS EN ABSOLUT FEMENINA Vos preguntareu a què es ve el títol. Bé, eixa és una de les moltes frases estereotipades que he escoltat des que em vaig iniciar en el món de l'entrenament de força. És un exemple del dany que han fet (i continuen fent) els estereotips de gènere de cada esport. A hores d'ara, faig cas omís de qualsevol comentari d'eixe tipus, de fet, no m'influïxen per a res. No obstant això, després de la visualització del vídeo "Like a girl", de la campanya "Always", (el qual adjunte a continuació), m'he enrecordat de la quantitat de moments en els que la meua autoconfiança s'ha vist afectada pels prejudicis respecte al paper de les dones en l'esport. Si ens fixem bé en el vídeo, se'ls demana a les dones i hòmens adults, que executen accions la mestria de les quals s'associa només als hòmens, mentres que en el sector femení es pensa que hi ha certes carències quant a la correcta realitzac...
Hola Isabel,
ResponEliminaM’agradaria destacar d’aquesta entrada les taules i fitxes de sessions, crec que estan prou completes i la part final de les modificacions em pareix una idea excel·lent. Com ve exposes els jocs alternatius són molt beneficiosos i la seua pràctica als col·legis comporten beneficis físics, socials i ètics.