Tasca 5. JOCS MODIFICATS

Els jocs modificats són jocs globals que recullen l’essència d’un i la forma de jocs esportius estàndar, l’abstracció simplificada de la naturalesa problemàtica i contextual d’un joc esportiu que exageren els principis tàctics i redueixen les exigències o demandes tècniques dels grans jocs esportius (Peiró i Devís, 1997 citat en López, 2007). Així mateix, es classifiquen segons la proposta de Ellis (1983). Es tracta de quatre formes distintes que agrupen els jocs amb estructura i lògica interna similar:


    1) Jocs de blanc i diana

     2) Jocs de bat i camp

    3) Jocs de camp dividit o xarxa i mur

    4) Jocs d’invasió


Font: juegosdeportivos.online

D’aquesta manera, els jocs modificats presenten les següents caraterístiques: se situen entre el joc lliure i l’esport; tot i que presenten regles d’inici, aquestes poden modificar-se; mantenen l’essència de cada esport; no estan subjectes a cap institució esportiva; allò que compta és participar sense importat l’habilitat física, doncs es redueixen les exigències tècniques; es redueix la competitivitat i el material a utilitzar no és molt car ni elaborat.


PER QUÉ INTRODUIR-LOS EN EDUCACIÓ PRIMARIA?


Són molts els beneficis que ens ofereixen aquests tipus de jocs durant l'etapa d'Educació Primària. Com que no es basen en una perfecció tècnica, sinó més bé en la tàctica i la inclusió, són una proposta prou interessant a tindre en compte en les nostres programacions. Algunes de les moltes aportacions d'aquestes activitats lúdiques són una major participació de l'alumnat, l'element coeducatiu (perquè constitueixen una bona ferramenta per desmuntar estereotips de gènere, reducció de la competitivitat i augment de la diversió, major paper actiu de l'estudiant i la facilitat d'obtindre el material a utilitzar. (Devís, 1992).

A continuació, us presente uns exemples de propostes per al curs de 4t de Primària de cada tipus de joc modificat:


Com considere que és important seguir i tenir en compte unes pautes per dissenyar jocs modificats, ací us deixe un audiovisual del canal de Youtube de David Gutiérrez molt didàctic en el qual s'explica com elaborar un joc de blanc i diana de forma eficaç: 








 

BIBLIOGRAFIA:

  

Devís Devis, J i Peiró Velrt, C. (1997). Nuevas perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados. INDE. Barcelona.

Devís, J. (1992). Bases para una propuesta de cambio en la enseñanza de los juegos deportivos. Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. INDE, 141-159.

Ellis, M. (1983). Similarities and differences in games: a system for classification. Congreso Mundial de AIESEP. Roma


López, A. (2007). La iniciación deportiva en la enseñanza primaria: los juegos motores modificados. Ensayos (22), 127-151. Recuperat de Dialnet-LaIniciacionDeportivaEnLaEnsenanzaPrimariaLosJuego-2591551.pdf

rafaeleducacionfisicasagra. (20 marzo 2010). El Juego de la Pelota Canadiense [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://rafaeleducacionfisicasagra.blogspot.com/2010/03/el-juego-de-la-pelota-canadiense.html

Comentaris

  1. Hola Isabel,

    M’agradaria destacar d’aquesta entrada les taules i fitxes de sessions, crec que estan prou completes i la part final de les modificacions em pareix una idea excel·lent. Com ve exposes els jocs alternatius són molt beneficiosos i la seua pràctica als col·legis comporten beneficis físics, socials i ètics.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Tasca 3. EXPERIÈNCIA AL TRINQUET "EL GENOVÉS" DE LA UPV

Tasca 6. US PRESENTE EL MEU ESPORT ALTERNATIU: EL LACROSSE!

Tasca 4. LIKE A GIRL